Trädgården

Tänkte berätta lite mer om min trädgård, det är ju faktiskt den jag bloggar mest om.
Den ligger i zon tre och är väldigt liten. Det är en radhushörntomt, så den går på tre sidor om huset.

Vi flyttade hit för drygt två år sedan så det min tredje vår med trädgård. När vi flyttade hit täcktes hela baksidan av en enorm gran och en stor en, de tog vi bort direkt. Det fanns en smal rabatt utmed huset, den breddade jag och så grävde jag en ny rabatt och sådde en rund gräsmatta i mitten.
På framsidan fanns en rabatt med en stor thuja, den grävde jag bort. Jag grävde även en ny rabatt och lade plattor till en liten gång emellan dem.

Det fanns väldigt få växter i trädgården. Det jag hade att jobba med var en Flammentanz-ros, två benved, två buxbom och några vårkragar. Sedan dess har jag planterat över 30 olika sorters växter.

Jag gillar när växter återkommer i en trädgård och skapar en helhetskänsla. En grundväxt hos mig är jättedaggkåpa. Det är en av mina favoriter, den trivs överallt och är så vacker. Kantnepeta är en annan favorit som återkommer, den är jättesnygg med daggkåpan.

Det senaste tillskottet i trädgården är en Clematis ´Propertius`. Den har redan knoppar och trivs jättebra. Antagligen eftersom den är satt djupt i rosjord och har fått lammöron runt fötterna. =)



Förra året delade jag min mammas rabarb och flyttade hit en del. Den fick mängder av kogödsel och vatten och blev stor och fin redan förra sommaren. Nu har den tittat upp och jag längtar efter att göra jordubbs- och rabarberpaj.



Fler bilder från trädgården kommer när det grönskar mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0