Marktäckare

Jag tänkte skriva en liten tribut till marktäckare, de är fantastiska tycker jag.
Förutom att de finns i så många fina bladfärger och former, är de ofta tacksamma och lättskötta. Och det bästa av allt är ju att de täcker så snyggt mellan övriga växter så man slipper rensa!

Just nu är favoriten rosenplistern `Beacon silver´. Den växer i en skuggig hörnrabatt under en vidjehortensia `Annabelle´ och två buxbom. Jag tycker bladen är så otroligt vackra och sen när de mörkt rosa blommorna kommer blir kontrasten så häftig.

                                          

Myskmadra är en lite bortglömd marktäckare tycker jag. Den är så söt med sina små vita blommor och täcker vackert under träd eller i lite skuggigare lägen. Jag har den under en stor rönn med vita digitalis som sticker upp ur den.

                                         

I trädgården har jag även lammöra, som växer i min soliga silverrabatt tillsammans med vit purpurklätt, bolltistel och ulleternell. På våren sticker massor med blå pärlhyacinter upp genom lammöronen.

                                         

En annan tacksam marktäckare är rödbladig revsuga, Ajuga reptans `Atropurpurea´. Den har jag i min runda rabatt tillsammans med rödbladig alunrot, rödbladig kärleksört och ulleternell. Även den får snygga blommor som står i tuff kontrast till bladen, den är en av de få rödbladiga växter som blommar blått. I den rabatten växer även en silverarv som är en jättefin marktäckare, men som dock kan ta över lite mycket.

Den sista marktäckaren jag tänkte skriva om är en krydda, nämligen citrontimjan. Den har en vacker gul-grön färg och doftar så gott. Den är perfekt för att täcka torra, varma ytor där inte så mycket trivs.

                                         

Marktäckare är verkligen toppenväxter och de är hemligheten bakom att slippa rensa.

/Z

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0