Övervintring

En av mina absoluta favoritväxter är jätteverbenan, Verbena bonariensis. Allt fler börjar upptäcka den nu oc förra året såg jag den till och med på min lokala plantskola, (hiskeligt dyr i och för sig) jag fick dra upp min från frö.

Jag vårdar mina verbenor ömt och de ger mig så mycket glädje varje sommar, men nu undrar jag om jag inte tagit kål på dem alla. Jag brukar övervintra dem i vårt lilla förråd, men i år hade vi så väldit ont om plats så jag bestämde mig för att övervintra dem ute. Vintern var ju så mild förra året, och verbenan kan ju till och med bli perenn i zon 1 och 2.
Så jag grävde upp dem och satte dem i stora krukor och ställde ner dem i sopsäckar med ett tjockt lager tidningar i botten. Sedan virade jag in dem i massa fiberväv och drop upp säcken runt hela paketet. Jag lämnade lite öppet i toppen så att det skulle komma in luft. Sedan ställde jag säckarna under tak i hörnet vid vår entré där det är lä.
Jag kände mig så duktig och lämnade dem där i ett par månader. 
 
När det sen var 12 minusgrader ute kom jag ihåg mina älskligar och gick ut och kollade på dem. Stelfrusna. Krukorna är bara stora isklumpar. Så idag börjar operation Rädda Verbenorna. Vi ska röja i förrådet och försöka få in dem där för att se om det är nåt liv i dem.

Så förhoppningsvis ser min rabatt ut såhär i sommar.




Bilden är från Gardenblooms.

/Z

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0