Årets perenn

Som många av er säkert redan vet så är gullnattljus, Oenothera fruticosa, årets perenn. 


   

Bilderna kommer från Trädgårdsakademin och About Garden.

Detta är en lite bortglömd växt tycker jag, den har inte varit så "inne" nu när häftiga bladformer och färger eller strikt asiatiskt varit på modet. Personligen gillar jag inte gula växter, jag tycker de tar fokus från allt annat i trädgården.
Nattljuset är dock en väldigt lättskött och vacker perenn och framför allt så doftar den underbart! Men, som namnet antyder, det är på kvällen och natten som den kommer till sin rätt. Det är så den doftar och den gula färgen lyser upp i mörkret.

Den blommar från juli till september med ganska stora blommor och de flesta sorter blir cirka en halvmeter höga. Växtsättet är något buskigt och bladen har en vackert mörkgrön färg. På hösten får också de flesta sorter en härlig höstfärg, vilket inte är så vanligt hos perenner.

Gullnattljuset vill ha en solig växtplats och har små krav på jord. Den är lätt att kombinera med andra växter, särskilt fin tycker jag att den är tillsammans med stäppsalvia, en daglilja i någon vacker färg eller min personliga favorit, jättedaggkåpan. 

 

Bilder från mossebo.se.

/Z

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0