Vårpyssel i trädgården

De flesta tror att jag lägger ner en väldig massa tid i min trädgård. Att jag inte gör annat än rensar, vattnar, krattar och allt vad folk nu tror. Men sanningen är den att det jag gör mest i min trädgård är att lata mig. Jag har två "arbetspass", ett på våren och ett på hösten. Då rensar jag ogräs, delar eller flyttar perenner, krattar löv och på våren klipper jag ner vissna perenner. Annars gör jag inte mycket. Det ska ärligt sägas att min man klipper gräset (det lilla vi har) och att vi vattnar när det blir för hett. Men det är ändå väldigt underhållsfritt att ha en välplanerad trädgård. Och trädgården är, i mitt tycke, en plats för njutning, vila och rekreation. Inte hårt arbete.

I förra veckan hade jag vårens arbetspass. Det kändes härligt att klippa och röja. Igår planterade jag penséer, tete á tete och vivor i krukor. Idag hade jag årets första frukost på uteplatsen i solen.

 

I veckan flyttade jag också vår stora pion och än så länge ser allt bra ut... Vi håller tummarna! Jag flyttade även några små digitalis-plantor som grott mellan plattor och i gångar. Jag älskar att min trädgård (som faktiskt bara varit min i två år) nu är så etablerad att jag har vissa växter i överflöd. En liten vit digitalis-planta är en rolig och billig gå-bort-present.

/Z

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0