Blomsterdrömmar

Såhär mitt i smälkalla vintern längtar jag efter min blommande trädgård.... När jag väljer växter till trädgården är det mycket som spelar in, men en vikigt faktor är hur växten är som snittblomma. Jag älskar att gå ut i trädgården och plocka ihop en vacker bukett, det känns så lyxigt! Perenner som är bra till snitt som jag själv odlar är till exempel stjärnflocka, solhatt, olika hostor, rosor och kärleksört. Sommarblommor passar nästan alltid till snitt, men några favoriter är hög blomstertobak, rosenskära och olika prydnadsgräs. Har man många lökväxter i trädgården är det såklart oerhört lyxigt med en bukett av sina egna tulpaner eller påskliljor.

Här kommer några bilder på vackra vardagsbuketter, hämtade från Martha Stewarts hemsida.



Påskliljor, pingstliljor och kvistar.              Allium.



Pärlhyacinth och ranunkel.                     Hosta och jätterams.

/Z

Kommentarer
Postat av: InneoUte-Malin

Snyggt! Har hittills inte allt tänkt på snittblommor i vår trädgård, men jag har faktiskt börjat inse mer och mer att det är något vi måste ha. Det är verkligen något särskilt med att gå ut i trädgården och plocka sin egen bukett. :-)

2009-02-15 @ 19:22:06
URL: http://inneoute.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0