Trädgårdsresan del I, Sofiero

Jag är nyss hemkommen från en underbar trädgårdsresa i Skåne. Självklart besökte jag Sofiero, men också Frediksdal och en fantastisk platskola.

Sofiero var otroligt vackert som alltid. Det är imponerande hur de kombinerar traditionell, gammaldags trädgårdsstil med modernt nytänk. I de stora rabatterna som kantar gamla grusgångar växer moderna sommarblommor och gräs, omringade av välklippta låga buxbomshäckar.



Rosorna stod i full blom och jag blev lite överväldigad av alla sockersöta färgsprakande rosor. Jag gillar egentligen inte rosor, men när de gammaldags rosorna kombineras med perenner som salvia, veronica och jättedaggkåpa kan till och med jag tycka att det är fint.



För mig är det perenner som gäller just nu och på Sofiero fanns en hög blekgul vädd som var helt underbar. Vet inte vilken sort det var, men det var inte den vanliga jättevädden. På bilden syns den i bakgrunden mot muren.



I samma rabatt fanns en underbar mörk vädd, brevid limegul blomstertobak för en effektfull kontrast. Så läckert!



Det finns många mysiga och vackra sittplatser på Sofiero. Jag faller självklart för de romantiska med gamla nötta träbänkar, inramade av rosor och blåregn...





Formklippning är ju vanligt på Sofiero och flera grejer var riktigt fina. Både buxbom och idegran formklipps till figurer, smala häckar eller snygga former.



 



Sommarblomsrabatterna på Sofiero är ett kapitel för sig. Det är så snygga färgkombinationer och växterna båder kompletterar och kontrasterar varandra. Detta var min favortitrabatt. Jag älskar ekorrkornet! Det är också kul att se snötörel i rabatt.





Vädd verkar vara en perenn som är väldigt inne i år. Både den vanligare ljust blålila vädden och de ovanligare färgerna.
I plantshoppen hittade jag ytterligare en vädd, en stor cerise grekisk vädd. Så den köpte jag! =)



Nästa gång berättar jag om Fredriksdal.
/Z

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0