Sådd

Nu har jag sått nästan allt jag ska så i år. Luktärt och blomman för dagen väntar jag med, men det andra är klart.
Jag satte limefärgad blomstertobak och vit jättetobak för några dagar sedan och de har redan kommit upp. Chilin satte jag för ett par veckor sedan, så de har också kommit. Tomaterna satte jag alldeles nyss.



Jag har sått i vanlig jord uppblandad med perlite och sedan satt en plastpåse med hål i över. Enkelt och oslagbart för växter som klarar att delas och tas ur krukan. Luktärtorna och Ipomean kommer jag sätta i toarullar eftersom de är lite känsligare. Sedan sätter jag ut hela rullen, den förmultnar ju.



Här syns pyttesmå tobaksplantor som komme vara över 1 meter i juli.




Här är mina små chiliplantor.


Det är så härligt att det äntligen blommar lite krokus och vintergäck! Det har ju blivit vår nu, rent vädermässigt, eftersom medeltemperaturen har varit över 0 grader i en vecka. Det känns verkligen att det är vår i luften! På något sätt älskar jag de brun-gråa gräsmattorna, de torra grusiga vägarna och den mörka bara jorden i rabatterna. Det lovar växtkraft och blomsterglädje.

/Z


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0