Trädgårdsanläggning

Vid sidan om mitt arbete på Plantskolna och mina studier, anlägger jag även trädgårdar åt folk. Oftast planerar jag bara och skickar ritnignar och växtförslag, men hos min senaste kund gjorde jag även jobbet.

Det var slitsamt men väldigt tillfredsställande att se det färdiga resultatet. Jag gjorde bl.a en entrérabatt med perenner där jag satte stäppsalvia (Salvia nemorosa `Ostfriesland´), jättedaggkåpa (Alchemilla mollis) och röd solhatt (Echinacea purpurea ´Magnus´).

Jag planterade även ett underbart japanskt körsbärsträd, Kiku shidare sakura. Det får fantastiska fyllda rosa blommor och har ett lite hängande växtsätt. Det blir bara ca 3 m högt och är perfekt för lite mindre trädgårdar.

Kunderna var väldigt nöjda och glada över att de tagit hjälp så att "det blev ordentligt gjort". Det var nog bra för jag tror de är lite trädgårdshandikappade. De ville beskära ett träd som de tyckte tog för mycket ljus, så det gjorde de. Herregud.



Jag försöker förstå hur de tänkte. Tycker de att det blev fint? Var ska de nys grenarna bryta fram? Hur ska det kunna ske någon fotosyntes? Detta är ett typexempel på ett stympat träd. Om man vill ta bort så mycket av ett träd så är det bäst att ta ner det helt, att beskära sådär är bara grymt.

/Z

Kommentarer
Postat av: Linda V

Suck vilket sorgligt träd! Vad är det för nåt? Såg du till att de planterar lite nya träd nu (ser att det står ett likadant stympat längre bort). Din plantering lät skitsnygg. Jag behöver stäppsalvia känner jag. Och jag hoppas mycket på Magnus som jag frösått. Ska den blomma i år?! Och jättedaggkåpan är så tacksam. Jag har jättedaggkåpan tillsammans med mina blåa irisar. Det är sååå somrigt!



Tack för din kommentar på min blogg! Ha en skön Kristi himmelfärdshelg!

2009-05-19 @ 23:15:43
URL: http://lindastradgard.blogspot.com
Postat av: Inspirea

Ja, det stämmer att det finns två stackars träd på tomten...Men nu har jag ju satt ett prydnadskörsbär också, som jag stängt sa till dem att inte beskära. =) Va ambitiöst att så perenner! Men de blommar nog inte första året va?

Trevlig helg!

2009-05-20 @ 20:01:09
URL: http://inspirea.blogg.se/
Postat av: Jenny

Om du fått det här inlägget tre gånger så ber jag om ursäkt... får bara felmeddelande när jag försöker skicka... men fjärde gången gillt kanske?



Det är helt vansinningt... Vet träd som blivit lika "tjusigt" beskurna av folk som tagits in av bostadsrättsföreningar vars enda referens var att de ägde en motorsåg... De hade kunnat bespara sig så mycket jobb och bara ta ett horisontalt snitt... vid marken.



Hoppas det går bra att jag låtar din bild till min blogg? Med fulla hänvisningar tillbaka hit naturligtvis. Om du misstycker så tveka inte att säga till så lovar jag att plocka ner på studs, om det så bara är för att det är oartigt att inte vänta på tummen upp.

2010-02-04 @ 20:39:22
URL: http://vilseiminegentradgard.blogspot.se
Postat av: Inspirea

Ja, det är rätt hemskt... Visst, du får gärna använda bilden. Kanske lär sig någon att det är FEL. =) Schysst att du frågade.

2010-02-05 @ 09:52:41
URL: http://inspirea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0