Vintermys

Idag har vi haft en riktigt mysig vinterdag. Efter att ha promenerat i det vackra vädret lagade jag en underbart god krämig morotssoppa med räkor. Nu på kvällen tände vi massa ljus och kröp upp i soffan och åt nybakta focaccia-bröd.
Det är ett av de bästa bröden jag vet. De är lätta att göra, otroligt goda och superbra till fester och bjudningar.

De går att variera med olika goda fyllningar, som fetaost, tomater, oliver, rödlök, rosmarin...  Underbart på en somrig buffé till grillat eller till en god soppa på vintern. Toppen som pick-nick bröd också.




Här är receptet på de bröd som jag bakade:

25 g jäst
3 dl ljummet vatten
1/2 dl olivolja
1 msk honung
1/2 msk flingsalt
ca 7 dl vetemjöl

Smula jästen och rör i vattnet, oljan, honungen och saltet. Rör i mjölet och knåda ca 5 min. Låt jäsa under duk ca 45 min. Ta upp degen och knåda några minuter. Dela i två delar och forma bollar som du plattar till. (ca 1 cm tjock) Lägg bröden på en plåt med papper, lite olivolja och salt.  Låt jäsa 30 min. under duk. Sätt ugnen på 225 grader. Tryck ner fyllningen i degen och tryck fingertopparna i degen så det bildas små gropar. Ringla över olivolja och strö på flingsalt. Grädda ca 10 min.

Ät och njut!

/Z

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0