Trädgårdsresan del II, Fredriksdal

Dagen efter Sofiero var vi på Fredriksdals friluftsmuseum. Det är ett perfekt utflyktsmål om man som jag har familjemedlemmar som inte är så trädgårdsintresserade.

Förutom vackra parker har Fredriksdal även flera olika djur, som kaniner, får och hästar. Det finns ett fik och en speciell barnvandring, Tummelisas vandring, som går genom trollskogen och förbi dammen.

Det jag tyckte var finast var rosariet. Jag var där bara ett par dagar innan deras nu pågående rosfestival, så i princip alla rosor blommade. Det var helt otroligt! Doften kändes direkt man kom in i parken. Det var överväldigande men vackert.





Min favoritros var en vit ros som ser lite "vild" ut, inte sådär prydlig. Jag hade aldrig hört talas om den innan, jag tror den hette Ritaune.



Fredriksdal har norra europas enda botaniska trädgård med enbart nordiska växter. Det fanns en systematisk del och en landskapsbotanisk del. Den var tyvärr under ombyggnad, men såhär såg den ut.



Det pågår även en utställning, Mat i kvadrat, där kända kockar har fått varsin ruta att odla grönsaker i som sedan tillreds. Det var väldigt dekorativt med olika sallader och bönor.



Fredriksdal var ett roligt komplement till Sofieros prydnadsträdgårdar. På fredriksdal handlar det mycket om botanik, kultur och växthistoria. Det finns ängsmarker, betesmarker och skogsmarker och det finns mycket att lära om vår odlingstradition.

Nästa gång berättar jag om underbara Flyinge plantskola!

/Z

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0